3 Tips Untuk Mulakan Bisnes Online

Sejak akhir-akhir ni, dah ramai orang mula menceburi bidang bisnes. Ada yang terlibat secara sepenuh masa, ada juga yang terlibat secara sambilan. Hari ni, bisnes seakan satu keperluan untuk menjana pendapatan tambahan disebabkan oleh kos sara hidup yang semakin meningkat. Bagi yang berbisnes secara sambilan, bisnes online merupakan pilihan cabang bisnes yang fleksibel untuk disesuaikan dengan jadual harian.

Namun demikian, memilih untuk memulakan bisnes, bermaksud kita memilih untuk mengambil risiko. Dunia bisnes ni tak sama dengan dunia berpendapatan tetap, ada pasang surutnya, ada untung ruginya. Apa yang dikongsikan, berdasarkan pengalaman mama sendiri yang dah terlibat dalam bisnes online ni hampir 9 tahun.

Kali ni, mama nak kongsikan dengan anda semua 3 TIPS MULAKAN BISNES ONLINE, supaya kita bermula dengan lebih bersedia dan sekurang-kurangnya kita dapat elakkan diri daripada mengambil risiko yang besar untuk memulakan bisnes online.

TIPS 1 : JELAS DENGAN TUJUAN KENAPA KITA MULAKAN BISNES

Perjalanan bisnes ni perjalanan yang berliku. Jatuh bangun dalam bisnes tu benda biasa. Cuma, untuk pastikan kita kekal bertahan, kita cekal berusaha, kita tak mudah putus asa, kita wajib ada tujuan dan matlamat yang jelas.

Tujuan dan matlamat ni tak semestinya nak jadi kaya, nak jadi jutawan. Kita boleh mulakan dengan tujuan dan matlamat yang mudah kita nampak. Contoh : nak bantu tambah pendapatan keluarga sekurang-kurangnya RM500. Bila tujuan ni dah tercapai, kita boleh besarkan lagi, gandakan lagi.

Andai tujuan ni tak tercapai, kita boleh semak semula diri kita, sejauh mana kita dah bersungguh, sejauh mana kita dah berusaha. Tambah baik setiap tindakan dan strategi kita, tambah ilmu bisnes.

TIPS 2 : PILIH UNTUK MEMULAKAN BISNES YANG RENDAH RISIKO

Semua bisnes ada risiko. Kalau ada yang cakap bisnes tak ada risiko, benda tu kita kena semak semula. Bagi mama, risiko ni ada yang boleh kita kawal, ada yang diluar kawalan kita. Untuk permulaan, seeloknya kita kawal risiko ni daripada awal.

Pilih bisnes yang rendah risiko merupakan cara untuk kita kawal dan urus risiko. Di sini mama senaraikan beberapa ciri-ciri bisnes yang rendah risiko untuk dijadikan panduan kita bersama :

  1.        Bisnes yang tidak memerlukan modal wang ringgit yang besar
  2.        Bisnes menjual produk orang lain, jadi ejen atau dropship
  3.        Bisnes yang menyediakan sistem sokongan seperti website, kedai online
  4.        Bisnes yang ada mentor atau guru, yang akan sentiasa beri bimbingan
  5.        Bisnes yang ada kumpulan sokongan atau circle positif

TIPS 3 : JUAL BARANG YANG KITA ADA PENGALAMAN BEST SEBAGAI PENGGUNA

“Saya nak mula bisnes, tapi saya tak tahu nak jual apa?”

Soalan ni memeningkan kepala ramai orang yang nak memulakan bisnes. Bagi mama, benda yang paling mudah nak jual ialah benda yang kita pernah ada pengalaman sebagai pengguna. Kenapa ya?

BIla kita dah pernah jadi pengguna, kita sendiri dah rasai manfaat dan kebaikan daripada produk tersebut. Dalam masa yang sama kita dah kenal serba sedikit tentang produk tersebut. Jadi, bila kita mula menjual, niat utama kita ialah kita nak berkongsi manfaat, nak berkongsi solusi kepada orang yang hadapi masalah sama seperti kita.

Lagi best, kita akan berkongsi daripada hati. Orang hari ni susah nak membeli kalau kita terlalu menjual dengan cara hard selling. Tapi bila kita berkongsi, kita bercerita, orang akan jadi lebih berminat nak tahu, nak mencuba.

APA CONTOH BISNES YANG MENEPATI 3 TIPS KAT ATAS?

Ada banyak contoh bisnes yang ada. Mama sendiri pada asalnya berbisnes untuk bantu tambah pendapatan keluarga. Hari ni, Shaklee merupakan bisnes yang mama jalankan disebabkan mama sendiri pernah ada pengalaman best gunakan Shaklee dan Shaklee tu sendiri bisnes yang rendah risiko untuk dimulakan.

Nak dapatkan lebih banyak lagi TIPS BISNES ONLINE, boleh baca DI SINI.

Post a Comment

0 Comments